En spennende del av reisen er turen under de mange broene – og noen ganger gjennom tunneler. Under opphold på taket eller øverste dekk på båten, må alle være oppmerksomme på at det sjelden er ståhøyde under broene. Seil derfor langsomt fremover, sett dere ned og pass godt på barna.
Der det er behov for det, vil man ved basen få utlevert et kart hvor det er nøyaktig angitt hvilken brobue båten kan/skal seile gjennom av hensyn til trafikkforhold, vanndybde og bunnforhold.
OBS! Vær oppmerksom på at Osney Bridge på vestsiden av Oxford er for lav til passering! Man kan i stedet legge til i nærheten av sentrum.
Når det er mulig, anbefales det å benytte de lokale toalettbygningene. Båtens toalett tømmes ut i en tankbeholder om bord, som har ganske begrenset kapasitet. Bruk derfor bare litt papir av gangen og putt ikke noe i toalettet som kan stoppe til slangene! Bruk en plastpose for papir og avfall ved toalettet – for å unngå tilstopping.
Ved normal bruk bør tanken tømmes i løpet av uken. Hold utkikk etter de blå/hvite skiltene for ’pump-out stations’ under seilturen og i marinaene.
I England er sluseavgiftene inkludert i båtleien. Imidlertid kan det forekomme avgifter på enkelte private vannveier.
På de lokale kartene over vannveiene er det ofte markert såkalte “weirs”. En weir er en liten kunstig oppdemning av elven på den ene siden av elven/kanalen, og forekommer ofte i forbindelse med en sluse. Weirs er ofte markert på kartet med en kraftig strek, eller skrevet med rødt, “weir”, som er tegnet delvis ut i elven eller der elven løper sammen med en sideelv.
Hold god avstand til dem, for strømmen her kan være ganske kraftig. Hold en viss fart på båten slik at den ikke driver med strømmen. Skulle motoren stoppe, bør du raskt kaste ut et anker.
Legg merke til fartsgrenser markert med skilt (vanligvis 5-10 km/t).
Bøtene for overskridelse er høye, for dyre- og fugleliv, og ikke minst sportsfiskere, trives godt i den fredfylte naturen langs elvebredden. Jo større fart, jo voldsommere bølger. Det er veldig lite populært å være årsak til at ettermiddagspilsen velter ut over bordet, hverken på egen eller andres båt.