Seilbåtferie Seilbåt
Kanalbåtferie Kanalbåt
Søk etter seilbåt
Opplev det mange kaller den beste seilområdet i verden - seilferie ved British Virgin Islands. Avstanden mellom øyene er kort, er det et vell av vakre bukte og spennende snorkling områder, og ikke minst er området beskyttet mot vind og vær.
Vakre laguner, sjarmerende greske tavernaer og turkis vann er bare noen av de tingene som du finner på en seilferie i Hellas. Her er mange muligheter for deg som er til historiske byer, deilige strender eller øyhopping.
Uansett hvor i verden du elsker å seile og hvor du stadig vekk vender tilbake, vil du helt sikkert bli opprørt hvis ditt foretrukne seileområde plutselig flyter over av plast, eller hvis korallene dør på grunn av bleking.
Vi har satt sammen fire enkle ting du selv kan gjøre for å bidra til å bevare favorittdestinasjonen din i så god forfatning som mulig.
Abaco er en av Palmas mest besøkte barer - en flott bar i sentrum av Palma gamleby - og det er et must å besøke. Med en svært variert cocktailmeny og en fantastisk utendørs terrasse, er det en unik måte å tilbringe en sommer kveld med venner.
De fleste større norske flyplasser tilbyr billige rutefly direkte til Palma.
Opplev den fantastiske seilas ved vakre Mallorca og Balearerne - blant annet Cabrera Nasjonalparken.
Klik på bildet for mer informasjon
"Når det gjelder natur, er dette det vakreste stedet jeg noensinne har vært på seilferie". Det sa jeg om en seilferie jeg var på sammen med familien og noen venner for noen år tilbake. Ser du hvor i verden vi er ut fra bildet ovenfor? Klikk på bildet for å lese mer om denne fantastiske seilområdet.
I det sentrale Dalmatia er Split - byen er et utmerket utgangspunkt for en seilferie i områdets berømte skjærgård, hvor øyer som Hvar, Brac og Vis kan besøkes. Den romerske keiseren Diocletian bygget et palass her, fordi øyene i dette området er beskyttet av det asurblå havet på den ene siden og høye majestetiske fjell på landsiden.
Har du en drøm om å oppleve Karibien, Middelhavet eller andre eksotiske steder ombord på en seilbåt? Kanskje du ikke føler du har den nødvendige seilerfaringen eller du bare ønsker en seilferie, hvor du har mulighet for å slappe helt av. Løsningen er å leie en skipper!
Ta en ukes oppdagelsesreise i den fantastiske asurblå havet rundt de joniske øyene i Hellas.
En seilferie i Lefkas byr på opplevelser for hele familien med snorkling i grotter, kulturelle utflukter til klostre og slappe av på hvite sandstrender.
Turkis hav, sangria, bløt bølgeskvulp og en varm sol ønsker deg velkommen med åpne armer på en seilferie i våren. Kalenderen sier vår, men det ser ut til å vente på seg. I stedet for å vente på frøken Vår gjør sin entré, så møt henne halvveis på en seilferie på Mallorca.
Jorden består av 70% vann, så det kan være vanskelig å finne en destinasjon, som oppfyller alle dine ønsker, når du vil reise på en fantastisk seilferie. Derfor har vi valgt ut noen destinasjoner, som danner rammen for en ekte seileventyr og kanskje kan være noe for deg.
Hvar – dronningen av de dalmatiske øyer.
Blant annet på grund av det milde klima – varme vintre og behagelige somre, kommer her mange gjester som er tiltrukket av den intense Middelhavs-natur, rike tradisjoner, vakre arkitektur og natteliv.
Lagoon 39 er en favoritt blant mange seilentusiaster - det er en rekke årsaker, inkludert sin innovative design, interessante detaljer og fine seil kvaliteter. Det faktum at det er også en vakker fartøyet gir den siste finishen.
Når du reiser, for eksempel til Tyrkia og andre land utenfor EU, må du være oppmerksom på at du ikke er dekket av den offentlig helseforsikringen. Retur er aldri dekket av det offentlige. Båtens forsikring dekker ikke forsettlig skade eller grov uaktsomhet, og inkluderer heller ikke personene ombord, personlige eiendeler eller ansvar. Vi tilbyr derfor en separat Ferie/Reiseforsikring, samt avbestillingsforsikring som dekker ved sykdom innen feriestart.
På en seilferie kreves det som et minimum at skipperen har navigasjonskunnskaper og seilerfaring. Dette innebærer norsk båtførerbevis, og for Kroatia også et VHF/SRC-radiobevis. Det er en fordel om co-skipperen også har seilerfaring. I god tid før avreise skal vi motta en kopi av båtførersertifikatet, mannskapslisten og skipperens pass. Vi sender dette til basen, som utsteder et spesifikt sertifikat for deg, båten og leieperioden. Ved å sende inn papirene tidlig reduserer vi risikoen for unødvendig ventetid. For seilferie i Kroatia kreves det også at minst én person ombord har VHF-sertifikat eller det nye SRC-beviset. Hvis du mangler sertifikat, erfaring, eller føler deg usikker på å seile i utenlandske farvann, kan dere leie en skipper som tar ansvar for seilingen.
Pakk lett og praktisk. Selv om båtene er romslige og velutstyrte, er det begrenset plass til å oppbevare kofferter ombord. En myk bag er derfor å foretrekke. Vær oppmerksom på at charterfirmaet ikke kan garantere oppbevaring av bagasjen dersom dere ankommer tidlig.
Ofte er det mulig å bestille tidlig overtakelse av båten, for eksempel kl. 13-14:00. Leietakere som har bestilt dette blir prioritert - og det betyr også, at de som ikke har bestilt tidlig overtakelse, ikke kan forvente å få adgang til båten tidligere enn normalt. Hos de firmaene som ikke tilbyr tidlig overtakelse som et tilvalg, kan man evt. kontakte dem telefonisk (telefonnummer finnes på linken til: ”Om utgangshavn” på din ordrebekreftelse) på overtakelsesdagen rundt kl. 11:00 -11:30. På dette tidspunktet har de fått et overblikk over når båten kan forventes å være klar til overtakelse. Hverken Seatravel eller charterfirmaet kan si noe om muligheten for å overta båten tidligere før dette tidspunkt, da båten først skal leveres av de som har leid båten uken før.
I motsetning til i Norge legger du til med akterenden mot kai: du slipper ankeret i passende avstand til kaien og rygger inn. Andre steder trekker du en ankerline ut av vannet og fortøyer - også med akterenden til kai. Det krever litt øvelse, men når du har prøvd det et par ganger, er det ikke noe problem. Fortøy jolla så den ikke kommer i veien før denne manøveren. Hvis båten er udstyrt med baugpropell, så pass på at det løse ankertauet ikke kommer i baugpropellen. Stram inn eventuelt slepetauet til gummibåten, så tauet ikke kommer i propellen ved havnemanøvrering.
Se denne video om å legge til kai i Middelhavet - med og uten mooringline: Klikk her
I Hellas er havneavgiftene svært lave – ofte maks €5 for en uke – men fasilitetene er begrensede. Du legger som regel til kai ved en taverna eller sammen med lokale fiskebåter, private yachter og mindre ferjer som trafikkerer mellom øyene.
I Kroatia finner du rundt 18 moderne ACI-marinaer med utmerkede fasiliteter og god service. Ofte kommer det en gummibåt ut for å hjelpe deg med kaiplass og fortøyning, og de tar seg av papirarbeidet med havnesjefen. Det er imidlertid ganske dyrt i disse marinaene. Hvis det er mange båter, eller du vil unngå høye havneavgifter, kan du velge å bruke en ankringsbøye utenfor kaien. Dette er et rimeligere, men ikke gratis, alternativ.
I andre deler av Middelhavet er havneavgiftene også høyere enn i Norge, men marinaene holder generelt en svært høy standard, med moderne fasiliteter. Unntaket er Hellas, hvor fasilitetene er enklere.
Kroatia: I Kroatia kan det også være en fordel å reservere plass i en havn på forhånd. Dette kan bl.a gjøres på Porthop eller www.my-sea.com Her kan man også se prisnivået for havneleie.
Hellas: Førstemann til mølla.
Mallorca: Til de offentlige havnene (Ports IB). Ellers førstemann til mølla Italia: Her er det praksis at man kaller opp på vhf så snart man er innen for rekkevidde av havnekontoret og reserverer en plass.
I Karibien legger man alltid til ved en bøye. Du kan komme ganske nær kysten, men vær oppmerksom på koraller. Mange korallrev med sin fantastiske dyre- og fiskeliv har blitt ødelagt av sjøfolk med en slepende ankerkjede! Bruk bøye når det er mulig.
I Karibien er day-time bøyer nesten alltid gratis og en Night Time Mooring (Bøye) omtrent 35 dollar, og kan ikke reserveres på forhånd.
På charterbåter er sengetøy, håndklær og kjøkkenhåndklær inkludert i prisen eller en obligatorisk startpakke (husk å sjekke at det er nok til alle). Hos noen få selskap betales det separat for sengetøy og håndklær.
Redningsvester er tilgjengelige ombord i båten, men vi anbefaler at du sjekker før seilingen om det finnes vester som passer for alle ombord. Hvis det er behov for andre størrelser, kan disse skaffes fra basepersonalet. For mindre barn anbefales det å ta med egne redningsvester. Vær oppmerksom på at redningsvestene kan være store og litt klossete, lik dem man finner på ferger (se bilde nedenfor). Denne typen redningsvest brukes fordi det er strenge retningslinjer og krav for redningsvester i utleiebåter. Lette svømmevester er ikke godkjent som redningsvester, men det er fritt fram å ta med egne svømmevester hvis ønskelig.
Ombord vil du finne detaljerte navigasjonsdiagrammer – sørg for at alle kartene dekker ønsket seilområde. Hver båt har minimum GPS, og de fleste er også utstyrt med kartplotter.
Det er som regel mye færre merking i de sørlige farvannene enn vi er vant til. Dette er ikke fordi de er slurvete, men fordi det ofte er mye enklere å seile her. Som regel kan du seile der det er vann, og baselederen pleier, av bitter erfaring, å være nøye med å peke ut skjær og øyer som du må være spesielt oppmerksom på for å unngå å treffe.
Når du seiler i Karibien, må du være oppmerksom på at IALA system B ofte brukes, der røde bøyer holdes på styrbord når du seiler inn mot land. Huskeregelen er: "Red Right Returning", som betyr at du holder den røde bøya til høyre når du returnerer til havnen.
Nattsseiling er IKKE tillatt i charterbåter. Dere må ligge i havn eller ha kastet anker før det blir mørkt.
Basepersonalet kan vise dere nærmeste supermarked. De vet alt om hvor det er enklest å handle. Vi anbefaler at man fyller opp rikelig med provianter til turen. Båten står helt tom for provianter, så du må kjøpe noe fra alle hyller.
I Kroatia kan proviant bestilles via Jam Yachtsupply
I Grekenland kan proviant bestilles via Yachtness
Kjøp rikelig med vann og drikk ikke vannet i båtens kraner. Vår erfaring viser at 1 ½ liter / person / dag er passende.
Denne forsikringen bestilles på denne linken: Pantaenius selvrisiko forsikring
Det er en 12V "sigarettplugg" på båtene for å lade kamera og mobiltelefon. Husk å ta med din egen adapterplugg. Det kan også være lurt å ta med en konverter 12V til 220V, slik at du alltid kan lade nettbrettet, kameraet, mobiltelefonen osv.
Kjølesystem
Vi anbefaler å legge en ispose i bunnen av kjøleboksen og å kjøre med motoren i et par timer hver dag for å lade batteriene. Husk å slå av boksen om natten. Tips: Plasser risten i bunnen av kjøleskapet for å unngå at maten blir våt.
Assistanse
Dersom det oppstår problemer under seilferien, får du et kontaktnummer til basen som du må bruke før du begynner å gjøre reparasjoner eller lignende. Basepersonalet er tilgjengelige for å hjelpe deg enten via telefon eller ved å komme til deg. Hvis du oppdager mangler ved båten, må du rapportere dette til basen umiddelbart. Det er viktig å ikke "spare" dette til tilbakelevering av båten, da ansatte ikke vil ha mulighet til å rette opp feilene, og eventuelle klager vil bli avvist med henvisning til at firmaet ikke har hatt anledning til å utbedre problemet.
Avfall
Det er rikelig med avfallsbeholdere tilgjengelig på kaien i alle havner. Tips: Avfall kan samles i svarte søppelsekker og oppbevares i ankerboksen.
Toalett, holdingtank og målere til tankene
Legg aldri papir i toalettet; samle det i stedet i en plastpose ved siden av toalettet. De fleste båter har en holdingtank, og denne kan være full når du overtar båten, så husk å åpne ventilen som noe av det første når du har forlatt havnen. Det er en dårlig start på ferien å begynne med et tilstoppet toalett.
Formelt sett gjelder reglene om tømming av septikktankene også i Middelhavet, men i praksis er det ofte vanskelig å komme langt nok vekk fra land for å overholde reglene. På mange båter er ventilen til septikktanken derfor blokkert i åpen posisjon. Dette gjøres fordi septikktanker og slanger i moderne båter ikke alltid er laget av 100 % luktfrie eller tette materialer, noe som kan føre til dårlig lukt på toalettene etter noen år. Denne prosessen forsinkes dersom septikktanken kontinuerlig er fylt opp. Det er derfor en bevisst handling fra charterselskapenes side å gjøre denne endringen på båtene.
Husk å tømme septikktanken før du returnerer båten.
Når en båt er 2–4 år gammel, kan det hende at målere for diesel, vann og holdingtank ikke lenger fungerer som de skal. Vær oppmerksom på at dieseltanken kan være tom selv om måleren viser at den er full. Bruk sunn fornuft og vær klar over at forskjellige tankmålere kan ha begrenset nøyaktighet.
Ryggetest
Det er vanlig å legge til kai med akterenden først i Middelhavet, noe som kan være uvant. Det er en god idé å gjennomføre en ryggetest som en av de første tingene etter at du har forlatt basen. Seil i 4–5 knop, sett båten i fri, og sjekk at den styrer rett. Hold roret og rygg tilbake med motoren. Det er svært sannsynlig at båten vil trekke til den ene siden. Vær oppmerksom på hvilken side båten naturlig trekker mot, og husk dette før du velger hvordan du vil legge til kai baklengs. Som med alle andre manøvrer er det en fordel at båten samarbeider med deg og ikke mot deg.
Gummibåt på slep
Dersom du sleper en båt, hold den nær hekken, spesielt i dårlig vær.
Skrog og takvinduer
I Norge seiler man aldri med åpne takvinduer. Når du kommer ned til varmere strøk, kan det være fristende å åpne vinduene for å få kjøligere luft inn i hytta, men vær oppmerksom på at sjøvann kan sive inn i båten.
Dusj på akterdekket
Hvis dusjen på akterdekket ikke fungerer, skyldes det vanligvis at slangen er vridd. Det finnes en luke i bakskottet der dusjen sitter, hvor slangen kan trekkes ut.
Anløp
Båtene har en landgangsplanke om bord for å gjøre landing og ombordstigning lettere. Tips: Senk badestigen før du fortøyer til kai; dette gjør det enklere å komme opp dersom du ved et uhell faller i vannet inne i havnen.
Oppankring
Sjekk hvilken retning de andre båtene har kastet sitt anker, og kast ditt slik at de ikke krysser hverandre. Når du skal lette ankeret, trekk det rett opp med vinsjen eller med hjelp fra motoren for å unngå å få med andres ankere. Hvis dette skjer ved et uhell, ta et tau med en slip knot rundt kjettingen på den andre ankerlinen og fest det i kryssholt før du slakker ditt eget anker for å komme deg fri. Tips: Fest en plastflaske og en kveilet line til ankerets øye, slik at du kan trekke det opp "baklengs" hvis det setter seg fast i steiner eller et annet anker.
Mooringsliner
Dersom det er solide mooringsliner tilgjengelig, bør du unngå å kaste ditt eget anker. Les mer i waterpilot-boken som finnes om bord.
Mooringsbøyer
Mange steder har det blitt lagt ut bøyer du kan fortøye til. Vær oppmerksom på at det sannsynligvis er et gebyr for dette. Tips: Når du velger å fortøye til en utlagt bøye, er det mye lettere å binde fortøyningen fast mens du sitter på badeplattformen. Deretter kan du bakke ned og feste fortøyningen i stævnen.
Dere må være klare til å forlate båten senest på avtalt tid, vanligvis rundt kl. 09:00 om morgenen. Basen har rett til å kreve et gebyr for hver time dere er forsinket. Båten må returneres i god stand og være ryddet. Sengetøy og avfall må fjernes og samles i sekker, selv om dere har betalt for sluttvask. Husk også å tømme kjøleskap og fryser.
Båten overtas med full dieseltank og må returneres med fylte tanker, med mindre annet er avtalt.
Pass på å fylle vanntankene før dere forlater basen. Spar på vannet ved å unngå å ta oppvasken under rennende vann, for eksempel. Fyll diesel eller bensin på båten i god tid underveis, dersom det er mulig. Hvis vanntanken blir helt tom, vil pumpemotoren gå kontinuerlig og kan overopphetes. Slå av den elektriske vannpumpen hvis dette skjer. Det vil være varmt vann tilgjengelig når motoren har vært i drift i minst 30 minutter.
Dette gjelder også ved mellomlandinger i forbindelse med seilas i Karibien, Tahiti, Tonga osv.
Opplysningsplikt for reisende til USA/via USA:
Fra 12. januar 2009 gjelder skjerpede krav for reisende til USA under Visa Waiver-programmet. Senest 72 timer før avreise må det avgis en rekke opplysninger via nettsiden: https://esta.cbp.dhs.gov. Det er viktig å understreke at det er den reisendes ansvar å gi riktige opplysninger. Manglende eller feilaktig innsendte opplysninger kan få betydelige konsekvenser for den reisende. Seatravel påtar seg intet ansvar for korrekt innlevering av disse opplysningene, og kan ikke holdes ansvarlig for krav som måtte oppstå på grunn av manglende eller mangelfulle opplysninger. Spørsmål angående innlevering av opplysninger rettes til den amerikanske ambassaden i Norge.
Fra og med 31. oktober 2009 er alle passasjerer forpliktet til å gi følgende personopplysninger til sitt reisebyrå eller flyselskap for å kunne reise til eller via USA (registrering av APIS - Advanced Passenger Information System):
Innsjekket bagasje:
Det er strenge sikkerhetsprosedyrer for bagasje ved innreise og mellomlanding i USA. Ved første ankomstflyplass i USA må man ofte selv ta bagasjen fra bagasjebåndet og deretter levere den til tollen for videre transport. Mange flyselskaper gir feilaktig informasjon ved innsjekking om at bagasjen er sjekket gjennom hele reisen, og at man først skal hente bagasjen ved slutt-destinasjonen.
Velg din destinasjon