Seatravel tilbyr båtutleie over hele verden og kan skreddersy en seilferie med seilbåt, fly og hotell, så den passer perfekt til dine ønsker. Vi garanterer alltid billigste pris på våre båter.

Hvis du vil seile i Hellas, Kroatia eller mer eksotiske destinasjoner som Karibia, Stillehavet og Thailand, kan vi finne den perfekte seilbåten til din ferie.

Å leie en seilbåt og dra på seilbåtferie er ikke kun for folk som kan seile selv - vi tilbyr også leie av skipper, som utover å seile båten også er lokalkjent.

Seatravel er skandinavisk agent for The Moorings, Sunsail, Kavas, Dream Yacht Charter, Kiriacoulis, Navigare Yachting og KP Winter.

Kroatia

Kroatia

Lei seilbåt eller katamaran og opplev vakre Kroatia på en seilferie Mer enn 1200 vakre øyer skyter opp av Adriaterhavet utenfor Kroatias dalmatiske kyst – og gjør området til et av de mest fantastiske for ferieseilas i hele Europa. Kroatias intrikate kystlinje og dens øyer ble skapt av en dramatisk stigning i havnivået for 13 000 år siden. Området er rikt på fascinerende natur, beskyttede bukter og henrivende ankerplasser.Du kan leie seilbåt eller katamaran med eller uten lokalkjent mannskap (skipper & hostess) og dra på seilferie i tre forskjellige områder i Kroatia: Nordlige Pula (Zadar & Sibenik), Split i det sentrale Kroatia og Dubrovnik mot sør. Alle ligger ut mot Adriaterhavet.I sentrale Dalmatia finner du Split - byen er et fremragende utgangpunkt for en seilferie ut i områdets berømte skjærgård med øyer som Hvar, Brac og Vis. Den romerske keiseren Diocletian bygde et palass her fordi øyene i dette området er beskyttet av det asurblå havet på den ene siden og av høye, majestetiske fjell på landsiden.Dubrovnik i Dalmatias sørligste region er en gammel festningsby og kalles Adriaterhavets Perle. Den engelske forfatteren George Bernard Shaw sag engang: "De som søker paradis på jord, bør komme til Dubrovnik og finne det". Byens klima er typisk for Middelhavsområdet med varme, tørre somre og kjølige, våte vintre. Besøkende seilere kan finne lunder av sitron-, appelsin- og mandarintrær ved siden av palmer og agaver, og du kan dessuten tusle gjennom renessanseparker, blomsterhager og steinplasser fra middelalderen. Farvannet rundt øyen omfatter et vell av øyer, blant annet Korcula, der den berømte oppdagelsesreisende Marco Polo sies å være født.Zadar i den nordlige delen av Dalmatia er en historisk betydningsfull region med stor naturrikdom og vakre landskap. De levende fargene er oftest det de besøkende først legger merke til. Det fargestrålende, blå havet står i kontrast til den dype, grønne fargen av pinjetrær og olivenlunder som strekker seg helt ned til kysten. Zadar er 3000 år gammel og er spesielt kjent for sine romanske kirker. Her i byen finner du den minste katedralen i verden. Kirken sies å måle bare 36 skritt på tvers. Hva kreves av seilbevis for å leie båt i Kroatia? Kroatia er det landet i verden som har de strengeste kravene til hvilke seilsertifikater man skal ha for å leie båt. Du skal som minimum ha Båtførerbevis og et SRC/VHF-sertifikat (radio-sertifikat) for å kunne leie en seilbåt i Kroatia. Hvis du ikke har et SRC/VHF-sertifikat, har vi hos enkelte partnere mulighet for å skaffe deg en dispensasjon fra dette krav, men du får et langt større utvalg av seilbåter til bedre priser hvis du har et VHF-sertifikat. Les mer om de forskjellige områdene i menyen til venstreKroatia byr dessuten på mulighet for spennende flåteseilas - spør om mer info.
Les mer

Karibien

Karibien

Seilferie i Karibia - Lei seilbåt eller katamaran og få en opplevelse for livet En seilferie i Karibia gjør det mulig å blande storslåtte og vakre naturopplevelser med inntrykk av en spennende og annerledes kultur, morsomme attraksjoner på land og mye, mye mer - et vell av forskjellige opplevelser som vil oppfylle dine forventninger er aldri langt borte i Karibia. Krystallklart vann, pittoreske strender, naturskjønne forankringer og velutstyrte marinaer gjør Karibia til en ideell seilas-destinasjon for norske seilere. De stabile vindene, line-of-sight navigasjon og alle de trygge forankringene og fortøyningene gjør dette til en sjømanns drømmeferie.Rik på myter og legender om sjørøvere og skjulte skatter - og udødeliggjort av forfattere som Robert Louis Stevenson, tilbyr Karibia noe av den beste seilasen på kloden. Det rolige turkisblå vannet ruller inn mot skroget av båten, mens gigantiske stimer av tropiske fisker svømmer rett under overflaten og ved siden av båten. Overalt ses hvite sandstrender, omkranset av høye palmer og hyggelige strandbarer. Andre øyer forblir ubebodde og venter bare på å bli utforsket.Seatravel har mange års erfaring med å arrangere seilferier i seilbåt eller katamaran i Karibia og vi er klare til å hjelpe deg med å leie den perfekte båten (med eller uten lokalkjent skipper) – akkurat som vi også gjerne hjelper med å finne den beste flyruten og hotellovernattingen.Du kan leie en seilbåt fra en av våre moderne baser i De britiske jomfruøyene (Tortola), St. Martin og Antigua, St. Lucia og Martinique og St. Vincent og Grenada.  
Les mer

Thailand

Thailand

Seilferie i Thailand - Lei seilbåt i Thailand og opplev paradiset fra vannkanten ... Svaiende palmer, korallrev, henrivende klippeøyer, et glitrende smaragdgrønt hav og sjarmerende landsbyer på øyene – dette er bare noen av attraksjonene som venter ved en seilferie i Thailand. Phuket, Koh Samui og Koh Chang er ideelle utgangspunkter for et seileventyr i en eksotisk verden, langt fra hverdagens stress og jag. Avslappet seilas – året rundt Vennlig befolkning Fremragende thailandsk mat Eksotiske Phi Phi Islands Hvite sandstrender Enestående snorkling og dykking Beliggende i hjertet av Sørøst-Asia er Thailand velsignet med en uovertruffen tropisk skjønnhet. Landet byr på fire særskilte seilområder der farvannene ved den sørlige halvøyen er mest interessante for seilere. Seilområdene utenfor østkysten av Phuket er blant de fineste i verden.Kneisende fjelltopper av kalkstein stikker opp fra det klare smaragdfargede og beskyttede vannet ved f.eks. Phuket og Koh Chang.  Marineparkene ved Similan- og Surin-øyene er blant de beste områdene i verden for snorkling/dykking. En seilferie i Thailand tilbyr et vell av naturskjønne og bortgjemte ankerplasser - uberørte med hvite sandstrender, og ville ubebodde øyer, med livlig natteliv og moderne feriesteder. Den imøtekommende og gjestfrie thailandske befolkningen gjør sitt for at din seilferie til Thailand blir helt spesiell – det er ikke uten grunn at Thailand kalles ”Smilets land”.
Les mer

Leopard 44 Premier - 4cab - Sunsail

Leopard 44 Premier - 4cab - Sunsail

Les mer

Leopard 3900 Exclusive - 3cab - Moorings

Leopard 3900 Exclusive - 3cab - Moorings

Les mer

Beneteau 54.5 Club - 5cab - Moorings

Beneteau 54.5 Club - 5cab - Moorings

Les mer

Sun Odyssey 469 - PAROS - Dream Yacht Charter

Sun Odyssey 469 - PAROS - Dream Yacht Charter

Les mer

Sun Odyssey 379 - KOS 379 - Kavas Yachting

Sun Odyssey 379 - KOS 379 - Kavas Yachting

Les mer

Nedenfor finner du praktiske råd og generell informasjon om seilferie

Reiseforsikring

Husk at det er mulig å tegne en reiseforsikring gjennom Seatravel. Når du reiser, for eksempel i  Tyrkia og andre land utenfor EU, vær da oppmerksom på at du ikke er dekket med offentlig helseforsikring. Retur er aldri dekket av det offentlige. Båtens forsikring dekker ikke forsettelige skader eller skjødesløshet, som personene ombord, personlige eiendeler og ansvar ikke omfattes av forsikringen. Vi tilbyr derfor en separat Ferie/Reiseforsikring, samt avbestillingsforsikring som dekker ved sykdom innen feriestart.

Som seilbevis har jeg bruk for?

For en seilferie, er det nødvendig at skipper har et minimum av ferdigheter i navigasjon og seilerfaring - dette betyr et norsk båtførerbevis og for Kroatia også et VHF/SRC-radiobevis (dette kan vi dog få dispansjon for) Det er også alltid en fordel om Co-skipper har seil erfaring. I god tid og i forkant av seilferien skal det sendes til oss ett eksemplar av båtførersertifikatet, mannskapsliste og kopi av pass for skipper. Vi sender det til basen, som utsteder et særskilt sertifikat for deg, leid båt og uke. Ved å sende papirene der nede i god tid reduserer vi risikoen for unødvendig venting. For seilferie i Kroatia er det også nødvendig at en person ombord har VHF sertifikat eller den nye SRC-bevis. Hvis du ikke har sertifikat, erfaring eller kanskje føler deg litt usikker ved å seile i utenlandsk farvann, kan dere leie en skipper til å ta ansvar for båten.

Oppbevaring

Pakk lett og sporty. Selv om båtene er romslige og godt innredet, er det vanskelig å stue bort kofferter i en båt. En bag er å anbefale.

Dere kan ikke forvente at charterfirmaet kan opbevare Deres bagasje, hvis dere ankommer tidligt.

Godt å bringe med

  •      Ta med pass, personnummerkort, båtførerbevis og bilforsikring (om du kjører til basen)  og alt av reiseforsikring
  •      Husapotek, sunblock
  •      Sko med gummisåler, lett regntøy og en varm jakke
  •      Mobiltelefon. Sjekk innstillingene for roaming, så du ikke kommer hjem til en stor telefonregning
  •      1 badehåndkle per. person
  •      Arbeidshansker når dere ankrer opp eller legger til kai.
  •      Lite norsk flagg - det er alltid koselig
  •      Ikke ta med oppblåsbare vester. De blir mest sannsynlig beslaglagt før flyturen
  •      Tips: En inverter kan konvertere 12V til 220V - kjøp den hjemmefra
  •      Badesko. Kråkeboller er ikke hyggelig å komme i kontakt med barfot

Ankomst, Instruksjon ved ankomst etc.

Ved ankomst henvender man seg på basens kontor der de siste papirer deles ut og signeres. Ankommer Dere utenfor basens åpningstider, vennligst informer på forhånd - kontaktinformasjon finnes under havneinfo i Deres ordrebekreftelse. Vennligst oppgi flynummer og ankomsttid på crewlisten. Basens ansatte kan da legge en nøkkel til båten for deg slik at du kan sove i båten for natten. Gjennomgang av båten vil bli gjort neste morgen, når basen åpnes. Vær imidlertid oppmerksom på at de fleste baser har stengt på søndager, men vet de at du først kommer etter stengetid lørdag kveld, vil en person kommer til deg på søndag morgen.

Ved ankomst vil dere motta en god og grundig opplæring i båtens bruk etc., av basepersonell på et godt engelsk. La skipper og co-skipper delta i denne undervisningen -  det vil være  mange detaljer, og to personer vil høre og se mer enn bare én person og for mange mennesker kan det skape noe forvirring. Instruksjonen er en viktig del av din seilferie, ikke bare om båtens konstruksjon og drift av denne, med visning og test, men instruktørerne er lokalkjente og vet veldig mye om fine ankringsplasser, koselige steder å besøke, svømme og snorkle steder, og mye mye mer. Gå over båten nøye - det er lettere å få gjort eventuelle mangler før starten fra basen, enn når du oppdager det underveis. Hvis der er noe, dere er usikre på, så benytt anledningen til å spørre basepersonalet. Det er mye enklere å få instruksjonen innen man forlater basen. Dere kan evt. også spørre instruktørene om.

Tidlig overtakelse

Ofte er det mulig å få bestilt tidlig overtakelse av båten, For eksempel kl. 13-14:00. Leietakere som har bestilt dette blir prioritert - og det betyr også, at de som ikke har bestilt tidlig overtakelse, ikke kan forvente å få adgang til båten tidligere enn normalt. Hos de firmaer, som ikke tilbyr tidlig overtakelse som et tilvalg, kan man evt. kontakte dem telefonisk (Telefonnummer finnes på linken til: ”Om utgangshavn” på din ordrebekreftelse) på overtakelsesdagen omtrent kl. 11:00 -11:30. På dette tidspunkt har de fått et overblikk over når båten kan forventes å være klar til overtakelse. Hverken Seatravel eller charterfirmaet kan si noe om muligheten for å overta båten tidligere før dette tidspunkt, da båten først skal retur avleveres av de som har leid båten uken før.

Hvordan legger du til kai i Middelhavet?

I motsetning til i Norge legger du til med akterenden mot kai: du slipper ankeret i passende avstand til kaien og bakker inn. Andre steder trekker du en ankerline ut av vannet og fortøyer - også med akterenden til kai . Det krever litt øvelse, men når du har prøvd det et par ganger, er det ikke noe problem. Fortøy jolla så den ikke kommer i veien før denne manøveren. Hvis båten er udstyrt med baugpropell, så pass på at det løse ankertauet ikke kommer i baugpropellen. Stram inn eventuelt slepetauet til gummibåten, så tauet ikke kommer i propellen ved havnemanøvrering.

Se denne video om att legge til kai i Middelhavet - med og uten mooringline: Klikk her

Hvor mye er havneavgiftene på i Middelhavet?

I Hellas betaler du nesten ingen havneavgifter - maks. 5, - € for en uke - men da er det ingen fasiliteter. Man legger til kai, ofte ved en taverna eller i sammen med lokale fiskere, private yachter og/eller mindre ferjer som seiler mellom øyene.
I Kroatia er der etablert ca. 18 helt moderne ACI marinaer med massevis av flotte fasiliteter og en veldig fin service - f.eks. kommer det ofte en gummibåt ut fra marinaen og hjelper deg med å finne kaiplass og fortøyning – dessuten klarerer de også papirene hos havnesjefen for deg. Det er ganske dyrt i disse marinaer. Er det mange båter, eller dere ikke ønkser å betale dyre havnepenger – er det som regel muligheter for å bruke en ankringsbøye et stykke fra kaien. Dette er mye billigere, men ikke et gratis alternativ.
Andre steder i Middelhavet er havneavgifter også noe dyrere enn hjemme - men marinaene er generelt veldig moderne og med en god standard i hele Middelhavet, bortsett fra Hellas.

Reservasjon av havneplass i Middelhavet

Kroatia: I Kroatia kan det også være en fordel å reservere plass i en havn på forhånd. Dette kan bl.a gjøres på Porthop eller www.my-sea.com Her kan man også se prisnivået for havneleie.
Hellas: Første mann til mølla.
Mallorca: Til de offentlige havnene (Ports IB). Ellers førstemann til mølla Italia: Her er det praksis at man kaller opp på vhf så snart man er innen for rekkevidde av havnekontoret og reserverer en plass.

Hvordan legger du til kai i Karibia?

I Karibia legger man alltid ved en bøye. Du kan gå ganske nær kysten - vær oppmerksom på koraller. Mange korallrev med sin fantastiske dyre- og fiskeliv har blitt ødelagt av sjøfolk med en slepende ankerkjede! Bruk bøye når det er mulig.

I Karibia er day-time bøyer nesten alltid gratis og en Night Time Mooring (Bøye) omtrent 35 dollar, og kan ikke reserveres på forhånd.

Sengetøy og håndklær

På charter båter er sengetøy, håndklær og kjøkkenhåndklær inkludert i prisen eller en obligatorisk startpakke (husk å sjekke at det er nok til alle). Hos noen få selskap betales det separat for sengetøy og håndklær.

Sikkerhet om bord - redningsvester

Redningsvester finnes ombord i båten. Det anbefales likevel at man før seiling sjekker om det er vester som passer til alle ombord. Andre størrelser utleveres av basepersonalet. Til mindre barn anbefaler vi at egen vest medbringes. Dere kan oppleve at redningsvestene er store og litt klossete, litt sånn som i ferjer - se bilde nedenfor. De bruker den type redningsvest fordi det er strenge retningslinjer og krav til redningsvester i utleiningsbåter. De litt lettere svømmevestene er ikke godkjent som redningsvest. Det er ikke noe problem å ta med egne svømmevester hvis man vil det.

Innkjøpsmuligheter

Basepersonalet kan vise dere nærmeste supermarked. De vet alt om hvor det er lettest å kjøpe inn. Vi anbefaler at man fyller opp rikelig med provianter til turen. Båten står helt tom for provianter, så du må kjøpe noe fra alle hyller.

I Kroatia kan proviant bestilles via Jam Yachtsupply
I Grekenland kan proviant bestilles via Yachtness

"Husdyr"

I varmt klima trives insekter, og spesielt kakerlakker elsker å legge egg i papp. Kan du holde denne typen emballasje fra båten, vil det være mindre "levende" i pantry.

Båtdepositum/Depositumsforsikring

Depositum/garantibeløp dekker egenandelen på båtens forsikring og skal deponeres med VISA / Euro / Mastercard eller kontanter. Det refunderes etter uskadet retur av båten i ryddig stand og til avtalt tid og sted.

Pass på å sørge for at forbruksgrensen på ditt kort er tilstrekkelig høy til at et depositum kan sperres. På flere kredittkort er det av sikkerhetsmessige årsaker en maks. forbruksgrense på EURO 2.-3.000,-
Denne grensen kan raskt nås, når dere skal starte med å sperre for et depositum til selvrisikoen på båten. Ta med flere kredittkort, og kontroller innen dere reiser hjemmefra, at det er dekning til ferien. Det kan godt gå opp i mot tre-fire uker innen sperringen av sikkerhetsdepositumet oppheves på Deres kredittkort. Dette skyldes transaksjonstiden mellom båtutleier, kredittkortselskap og deres bank.

Alternativt tilbyr de fleste charterselskapene at du kan tegne en ikke-refunderbar forsikring. Båtens forsikring dekker ikke tilsiktet skade eller uaktsomhet. I begge typer forsikring er personer om bord, personlig eiendom og ansvar ikke dekket av forsikringen. Vi tilbyr avbestillingsforsikring fra Gouda i tilfelle sykdom før ferien starter.

Man kan også innen man reiser bestille en ekstern charterforsikring hos Pantaenius forsikring. Denne forsikring skal bestilles online, og dekker om tilfelle av uhell på ferien. Den forsikring, som kun dekker selvrisiko kaller Pantaenius for ”Bond Insurance Plus og finnes nederst på siden – vi kan ikke være behjelpelige med å tegne den. Det er en ekstern forsikring, så nede på basen sperrer du for et depositum med selvrisiko på normalt vis. Hvis uhellet er ute, så har du tegnet en forsikring hos Pantaenius, som dekker ved evt. skader.
Denne forsikringen bestilles på denne linken: Pantaenius selvrisiko forsikring

Seiler du med skipper skal der stadig deponeres depositum, skipper har ansvar for båten og seilas, og er han skyld i skader, hefter dere ikke for dem.

Outlet 12V

Det er på båtene en "sigarett plug" 12v for å lade kameraet og mobiltelefonen. Ta med din egen adapter plugg. Det kan også være en god idé å ta med en omformer som kan konverterer 12 V til 220 V, slik at du alltid kan la tabletten, kamera, mobiltelefon. etc.

Kjøl

Vi anbefaler å sette en ispose i bunnen av kjøleboksen og kjøre med motor et par timer om dagen for å lade batteriene. Slukk boksen på natten. Tips: Sett risten i ovnen fra bunnen av kjøleskapet slik at maten ikke blir våt.

Assistanse

Dersom det oppstår problemer i løpet av din seilferie, får du et kontaktnummer til basen, som du må benytte deg av før du begynner å fikse noe eller lignende. Basepersonalet gjør hva de kan for å hjelpe pr. telefon eller de kommer til deg. Hvis du finner mangler på båten, må du rapportere det til basen med det samme - det er ikke viktig ikke  å "gemme" det til tilbakelevering av båten, slik at ansatte ikke har kunnet rette feilene, og en eventuell klage vil bli avvist med begrunnelse om, at firmaet ikke har hatt mulighet for å utbedre feilen

Avfall

Det er satt nok av avfallsbeholdere på kaien i alle havner. Tips: Avfall kan samles opp i svarte søppelsekker og lagres i ankerboks.

Toalettet, holdingtank og målerene til tankene

Legg aldri papir i toalettet, men samle det i stedet i en plastikkpose ved siden av toalettet. De fleste båter er utstyrt med tank - tanken er kanskje ikke tom når du tar over båten, så sørg for å åpne ventilen som noe av det første, når du ute av havnen. Det er en veldig dårlig start på ferien, hvis du starter med en tilstoppet toalett. Legg aldri papir i toalettet, men samle det i stedet i en plastpose ved siden av toalettet.

Formelt sett gjelder reglene om tømming av septikktankene også i Middelhavet, men praksis er en annen. Det er nesten umulig å komme langt nok vekk fra land, så man kan overholde reglene.
På mange båter er det derfor normalt, at charterselskapet har blokkert ventilen i åpen posisjon til septikktanken. Dette gjøres fordi septikktank og slanger i moderne båter ikke er laget i 100% luktfrie/tette materialer. Det medfører, at det kommer en dårlig lukt på toalettene, når båten er blitt tre-fem år gamle. Denne prosess forsinkes, hvis septikktanken ikke hele tiden er fyllt opp.
Det er derfor en helt bevist handling at charterselskapene lager denne endring på båtene.

Husk å tømme septiktanken, før du returnerer båten.

Når en båt er 2-4 år gammel, hender det ofte at måler for diesel, vann og holdinganker ikke lenger fungerer. Vær forsiktig så du ikke kjører dieseltanken tom selv om måleren kanskje viser full tank. Bruk sunn fornuft kombinert med kunnskapen om at forskjellige tankmålere ikke fungerer så lenge.

Bakketest

Med akterenden til kai brukes nesten alltid i Middelhavet. Det kan være litt uvant med denne omvendte parkering. Det er en god idé å lage en baktest som noe av det første, etter at du har forlatt basen. Seile opp til 4-5 knop, sett båten i fri, Sjekk at båten styrer stand off. Hold ror og backtrack til motoren. Svært sannsynlig "trekker" båten til den ene siden. Vær oppmerksom på hvilken side båten naturlig trekker mot, og husk den før du velger hvordan du vil bakke inn når du skal "parkere baklengs". Som med alle andre operasjoner, er det en fordel at båten fungerer med deg og ikke mot deg i manøvrene.

Gummibåt på slep

Tar du båten på slep, trekk den da nær hekken, spesielt om det er dårlig vær.

Vær oppmerksom på skrog og takvinduer

I Danmark/Norge seiler man aldri med åpne takvinduer. Når du kommer ned i varmen, er det fristende å åpne lukene under seilasen for å få litt kjøligere luft inn i hytta – men vær oppmerksom på at det ikke siver sjøvann inn i båten.

Dusj på akterdekket

Hvis dusjen på akterdekket ikke fungerer, skyldes det vanligvis at slangen er vridd. Det er en luke i bakskottet på siden der dusjen sitter der slangen kan trekkes ut.

Anløp

Båtene har en landgangsplanke om bord for å lette landing/entring. Tips: Slå badestigen ned før du fortøyer til kai - det gjør det mye lettere å komme opp, hvis du er uheldig å falle i vannet inne i havna.

Oppankring

Se etter hvilken retning de andre båtene har kastet sitt anker og kast den slik at de ikke krysser hverandre. Når du forlater området, og skal lette ankeret (trekk deg ut med vinsjen, alt. litt hjelp til sig med motor) trekk den rett opp, så er det størst sjanse for ikke å få med andres ankere opp. Hvis, så skjer ved et uhell, ta et tau med en slip knute rundt kjettingen på den andre ankerlinen, fest i kryssholt, før du slakker ditt eget anker, og kommmer fri. Tips: Fest plastflaske og en kveilet line til ankerets øye, slik at du kan trekke i den "baklengs" opp hvis det blir sittende fast i steiner eller i et annet anker.

Mooringsliner

Kan det benyttes solide utlakte mooringsliner, bør du ikke kaste eget anker. Les mer i waterpilot boken i båten.

Mooringsbøyer

Mange steder har det blitt lagt ut bøyer som du kan fortøye i. Vær oppmerksom på at det sannsynligvis finns et gebyr for dette.
Tip: Når du velger å fortøye ved en utlagt bøye, er det mye besverligt, å nå ned og binne en fortøyning fast oppe fra stevnen. Det er mye nemmere å binne fortøyningen fast mens man sitter på badeplatformen. Herefter bakker man ned og gjør fortøyningen fast i stævnen.

Generell informasjon om sjekk ut og rengjøring

Dere må være klar til å forlate båten  senest til avtalt tid - i reglen omkring kl.09:00 på morgenen. Basen har rett til å kreve et gebyr for hver time dere er forsinket. Båten må komme tilbake i god stand og ryddet. Sengetøy og avfall er tatt av og samlet i sekker, selv om det er betalt for opsjonene om sluttrengjøring.Husk å tømme kjøleskap og fryser.

Diesel

Båten overtas med full dieseltank og må returneres med etterfylte tanker, med mindre annet er avtalt.

Vann / Bad

Pass på at vanntankene fylles opp før du forlater basen i havn. Spar på vannet - unnlat å ta oppvasken under rennende vann osv. Fyll diesel/bensin på båten i god tid underveis, om det er mulig. Hvis vanntanken er helt tom, kjører pumpemotoren kontinuerlig og vil overopphetes - slå av elektrisk vannpumpe, om det skjer. Det vil være varmt vann når motoren har vært i drift i minst 30 minutter.

Drikkevann

Kjøp rikelig med vann og drikk ikke vannet i båtens kraner. Vår erfaring viser at å  1 ½ liter / person / dag er passende.

Klær og utstyr

Svømmeføtter og snorkel kit gir en flott mulighet til å utforske livet under overflaten. Husk en T-shirt mens du er i vannet - baksiden kan lett bli brent etter mange timer med snorkling.

Sjøkart

Det er gode og detaljerte diagrammer ombord - sjekk at alle kartene er på ønsket seilområde. Det er minimum GPS i alle båter og de fleste har også plotter.

Maritime Markeringer- Sjømerker

Det er vanligvis mye mindre sjømerker i de sørlige farvann enn vi er vant til i Skandinavia. Det er ikke fordi de er late, men fordi det er mye lettere å seile her. Normalt kan du seile der det er vann, og basen vil utfra bitter erfaring, bidra med å informere om evt. steiner og øyer som du må være spesielt forsiktig med å treffe.

Ved seiling i Karibia, skal man være oppmerksom på, at her anvendes ofte IALA system B, hvor man holder røde bøyer om styrbord, når man er for innadgående. Deres huskeregel heter: ”Red Right Returning”. D.v.s. Man holder den røde bøya til høyre, når man returnerer til havnen

Navigasjon om natten

Er generelt ikke tillatt i charterbåter.

Vigtigt ved flyvninger til USA – Gjelder også ved mellomlanding i forbinnelse med seilas i Karibien, Tahiti, Tonga etc.

Oplysningsforpligtigelser for reisende til USA/via USA:

Fra den 12. januar 2009 stilles det skerpede krav til reisende til USA under Visa Waiver programmet. Senest 72 timer innen avrejse skal der avgives en rekke opplysninger via hjemmesiden: https://esta.cbp.dhs.gov.

Det skal understreges, at avgivelsen av disse opplysninger, samt rigtigheden av disse, alene påhviler den reisende. Manglende, eller mangelfuld avgivelse av opplysninger, kan medføre omfattende konsekvenser for den reisende. Seatravel har intet ansvar for (korrekt) avgivelse af ovennævnte opplysninger, hvorfor Seatravel ikke kan blive mødt med krav, der måtte udspringe herav grundet manglende, eller mangelfulde, oplysninger. Spørsmål i forbindelse med avgivelse af oplysninger skal rettes til den amerikanske ambassade i Norge.

Fra og med den 31. oktober 2009 er alle passagerer forpligtiget til at indgive følgende personopplysninger selvstendigt til deres rejsebureau eller luftfartsselskab for at kunne reise til/via USA (registrering af APIS - Advanced Passenger Information System): * Navn som det fremgår av det pas man vil anvende ved indreisen i USA. * Fødselsdato, som denne fremgår av passet. * Køn, som det fremgår av passet. * Pasnummer og udløbsdato og hvilket land der har udstedt passet.

Insjekket Bagasje - Det skal understreges, at der er skærpede sikkerehedsprocedurer for bagasje ved indrejse og mellomlanding i USA.
Ved første ankomstflyplass i USA, skal man ofte selv skal tage sin bagage av bagageebåndet, og heretter avlevere bagagen ved toldekspedisjonen, som sørger for den vitere transport.
Mange flyselskaber opplyser feilagtigt ved innsjekk, at bagagen er sjekket igennom hele veien, og at man først skal hente sin bagage ved slutdestinasjonen.

Vi har prisgaranti og vi er klare til å hjelpe på tlf. 21 93 06 64