Seatravel tilbyr båtutleie over hele verden og kan skreddersy din seilferie med båt, fly og hotell for å passe perfekt til dine ønsker. Vi garanterer alltid de beste prisene på våre båter.

Om du ønsker en seilferie i Hellas, Kroatia eller på mer eksotiske destinasjoner som Karibien, Stillehavet eller Thailand, kan vi hjelpe deg med å finne den perfekte seilbåten for din ferie.

Å dra på seilferie trenger ikke å være forbeholdt erfarne seilere – vi tilbyr leie av kaptein som både tar hånd om båten og deler sin lokale kunnskap med deg.

Seatravel er skandinavisk agent for The Moorings, Sunsail, Kavas, Dream Yacht Charter, Kiriacoulis, Navigare Yachting og KP Winter.

Kroatia

Kroatia

Lei seilbåt eller katamaran og opplev vakre Kroatia på en seilferie Mer enn 1200 vakre øyer skyter opp av Adriaterhavet utenfor Kroatias dalmatiske kyst – og gjør området til et av de mest fantastiske for ferieseilas i hele Europa. Kroatias intrikate kystlinje og dens øyer ble skapt av en dramatisk stigning i havnivået for 13 000 år siden. Området er rikt på fascinerende natur, beskyttede bukter og henrivende ankerplasser.Du kan leie seilbåt eller katamaran med eller uten lokalkjent mannskap (skipper & hostess) og dra på seilferie i tre forskjellige områder i Kroatia: Nordlige Pula (Zadar & Sibenik), Split i det sentrale Kroatia og Dubrovnik mot sør. Alle ligger ut mot Adriaterhavet.I sentrale Dalmatia finner du Split - byen er et fremragende utgangpunkt for en seilferie ut i områdets berømte skjærgård med øyer som Hvar, Brac og Vis. Den romerske keiseren Diocletian bygde et palass her fordi øyene i dette området er beskyttet av det asurblå havet på den ene siden og av høye, majestetiske fjell på landsiden.Dubrovnik i Dalmatias sørligste region er en gammel festningsby og kalles Adriaterhavets Perle. Den engelske forfatteren George Bernard Shaw sag engang: "De som søker paradis på jord, bør komme til Dubrovnik og finne det". Byens klima er typisk for Middelhavsområdet med varme, tørre somre og kjølige, våte vintre. Besøkende seilere kan finne lunder av sitron-, appelsin- og mandarintrær ved siden av palmer og agaver, og du kan dessuten tusle gjennom renessanseparker, blomsterhager og steinplasser fra middelalderen. Farvannet rundt øyen omfatter et vell av øyer, blant annet Korcula, der den berømte oppdagelsesreisende Marco Polo sies å være født.Zadar i den nordlige delen av Dalmatia er en historisk betydningsfull region med stor naturrikdom og vakre landskap. De levende fargene er oftest det de besøkende først legger merke til. Det fargestrålende, blå havet står i kontrast til den dype, grønne fargen av pinjetrær og olivenlunder som strekker seg helt ned til kysten. Zadar er 3000 år gammel og er spesielt kjent for sine romanske kirker. Her i byen finner du den minste katedralen i verden. Kirken sies å måle bare 36 skritt på tvers. Hva kreves av seilbevis for å leie båt i Kroatia? Kroatia er det landet i verden som har de strengeste kravene til hvilke seilsertifikater man skal ha for å leie båt. Du skal som minimum ha Båtførerbevis og et SRC/VHF-sertifikat (radio-sertifikat) for å kunne leie en seilbåt i Kroatia. Hvis du ikke har et SRC/VHF-sertifikat, har vi hos enkelte partnere mulighet for å skaffe deg en dispensasjon fra dette krav, men du får et langt større utvalg av seilbåter til bedre priser hvis du har et VHF-sertifikat. Les mer om de forskjellige områdene i menyen til venstreKroatia byr dessuten på mulighet for spennende flåteseilas - spør om mer info.
Les mer

Karibia

Karibia

Seilferie i Karibia - Lei seilbåt eller katamaran og få en opplevelse for livet En seilferie i Karibia gjør det mulig å blande storslåtte og vakre naturopplevelser med inntrykk av en spennende og annerledes kultur, morsomme attraksjoner på land og mye, mye mer - et vell av forskjellige opplevelser som vil oppfylle dine forventninger er aldri langt borte i Karibia. Krystallklart vann, pittoreske strender, naturskjønne forankringer og velutstyrte marinaer gjør Karibia til en ideell seilas-destinasjon for norske seilere. De stabile vindene, line-of-sight navigasjon og alle de trygge forankringene og fortøyningene gjør dette til en sjømanns drømmeferie.Rik på myter og legender om sjørøvere og skjulte skatter - og udødeliggjort av forfattere som Robert Louis Stevenson, tilbyr Karibia noe av den beste seilasen på kloden. Det rolige turkisblå vannet ruller inn mot skroget av båten, mens gigantiske stimer av tropiske fisker svømmer rett under overflaten og ved siden av båten. Overalt ses hvite sandstrender, omkranset av høye palmer og hyggelige strandbarer. Andre øyer forblir ubebodde og venter bare på å bli utforsket.Seatravel har mange års erfaring med å arrangere seilferier i seilbåt eller katamaran i Karibia og vi er klare til å hjelpe deg med å leie den perfekte båten (med eller uten lokalkjent skipper) – akkurat som vi også gjerne hjelper med å finne den beste flyruten og hotellovernattingen.Du kan leie en seilbåt fra en av våre moderne baser i De britiske jomfruøyene (Tortola), St. Martin og Antigua, St. Lucia og Martinique, St. Vincent og Grenada og De Amerikanske Jomfruøyene (St. Thomas).  
Les mer

Thailand

Thailand

Seilferie i Thailand - Lei seilbåt i Thailand og opplev paradiset fra vannkanten ... Svaiende palmer, korallrev, henrivende klippeøyer, et glitrende smaragdgrønt hav og sjarmerende landsbyer på øyene – dette er bare noen av attraksjonene som venter ved en seilferie i Thailand. Phuket, Koh Samui og Koh Chang er ideelle utgangspunkter for et seileventyr i en eksotisk verden, langt fra hverdagens stress og jag. Avslappet seilas – året rundt Vennlig befolkning Fremragende thailandsk mat Eksotiske Phi Phi Islands Hvite sandstrender Enestående snorkling og dykking Beliggende i hjertet av Sørøst-Asia er Thailand velsignet med en uovertruffen tropisk skjønnhet. Landet byr på fire særskilte seilområder der farvannene ved den sørlige halvøyen er mest interessante for seilere. Seilområdene utenfor østkysten av Phuket er blant de fineste i verden.Kneisende fjelltopper av kalkstein stikker opp fra det klare smaragdfargede og beskyttede vannet ved f.eks. Phuket og Koh Chang.  Marineparkene ved Similan- og Surin-øyene er blant de beste områdene i verden for snorkling/dykking. En seilferie i Thailand tilbyr et vell av naturskjønne og bortgjemte ankerplasser - uberørte med hvite sandstrender, og ville ubebodde øyer, med livlig natteliv og moderne feriesteder. Den imøtekommende og gjestfrie thailandske befolkningen gjør sitt for at din seilferie til Thailand blir helt spesiell – det er ikke uten grunn at Thailand kalles ”Smilets land”.
Les mer

Sun Odyssey 379 - Kos 379 - Kavas Yachts

Sun Odyssey 379 - Kos 379 - Kavas Yachts

Les mer

Praktiske råd og generell informasjon om seilferie

Reiseforsikring

Når du reiser, for eksempel til Tyrkia og andre land utenfor EU, må du være oppmerksom på at du ikke er dekket av den offentlig helseforsikringen. Retur er aldri dekket av det offentlige. Båtens forsikring dekker ikke forsettlig skade eller grov uaktsomhet, og inkluderer heller ikke personene ombord, personlige eiendeler eller ansvar. Vi tilbyr derfor en separat Ferie/Reiseforsikring, samt avbestillingsforsikring som dekker ved sykdom innen feriestart.

Hvilke båtbevis har jeg bruk for?

På en seilferie kreves det som et minimum at skipperen har navigasjonskunnskaper og seilerfaring. Dette innebærer norsk båtførerbevis, og for Kroatia også et VHF/SRC-radiobevis. Det er en fordel om co-skipperen også har seilerfaring. I god tid før avreise skal vi motta en kopi av båtførersertifikatet, mannskapslisten og skipperens pass. Vi sender dette til basen, som utsteder et spesifikt sertifikat for deg, båten og leieperioden. Ved å sende inn papirene tidlig reduserer vi risikoen for unødvendig ventetid. For seilferie i Kroatia kreves det også at minst én person ombord har VHF-sertifikat eller det nye SRC-beviset. Hvis du mangler sertifikat, erfaring, eller føler deg usikker på å seile i utenlandske farvann, kan dere leie en skipper som tar ansvar for seilingen.

Oppbevaring

Pakk lett og praktisk. Selv om båtene er romslige og velutstyrte, er det begrenset plass til å oppbevare kofferter ombord. En myk bag er derfor å foretrekke. Vær oppmerksom på at charterfirmaet ikke kan garantere oppbevaring av bagasjen dersom dere ankommer tidlig.

Nyttig å ha med

  • Pass, båtførerbevis, bilforsikring (hvis du kjører til basen), samt reiseforsikring.
  • Et lite reiseapotek og solkrem med høy faktor.
  • Sko med gummisåler, lett regntøy og en varm jakke.
  • Mobiltelefon. Husk å sjekke innstillingene for roaming, slik at du unngår høye telefonregninger.
  • Ett badehåndkle per person.
  • Arbeidshansker til bruk ved ankring eller fortøyning.
  • Et lite norsk flagg – alltid hyggelig å ha med.
  • Unngå oppblåsbare vester, da de ofte blir beslaglagt før flyreisen.
  • Tips: En inverter kan omdanne 12V til 220V – kjøp en på forhånd.
  • Badesko, siden det kan være kråkeboller på bunnen.
  • Svømmeføtter og snorkelutstyr gir deg muligheten til å utforske undervannsverdenen. Husk å bruke en t-skjorte i vannet for å beskytte ryggen mot solbrenthet etter mange timer med snorkling.

Instruksjon ved ankomst etc.

Den enkleste og rimeligste måten å komme seg fra flyplassen til basen på er å bestille transport direkte fra flyplassens nettside. Adressen til basen finner du ved å klikke på lenken i en av e-postene du har mottatt fra oss.

Ved ankomst går dere til basens kontor for å fullføre papirarbeidet. Dere vil da få en grundig opplæring i båten av basepersonalet, som snakker godt engelsk. Det er viktig at både skipper og co-skipper deltar i opplæringen, da det er mange detaljer å få med seg. To personer vil få med seg mer enn én, mens for mange kan skape forvirring.

Opplæringen er en viktig del av seilferien, og handler ikke bare om båtens oppbygning og drift. Instruktørene er lokalkjente og kan gi verdifulle tips om gode ankringsplasser, hyggelige steder å besøke, og fine områder for bading og snorkling. Gå nøye over båten før avreise, da det er enklere å melde fra om eventuelle mangler før dere legger fra basen. Har dere spørsmål, er det lurt å spørre basepersonalet før avreise – det er mye enklere å få svar på forhånd.

Dersom dere ankommer utenfor basens åpningstider, må dere gi beskjed til både basen og oss på forhånd. Kontaktinformasjon finner dere under havneinfo i ordrebekreftelsen. Oppgi flynummer og ankomsttid i mannskapslisten. Basen kan da legge igjen nøkkelen til båten, slik at dere kan overnatte ombord. Gjennomgangen av båten vil bli utført neste morgen når basen åpner. Vær oppmerksom på at de fleste baser er stengt på søndager, men hvis de vet at dere ankommer etter stengetid lørdag kveld, vil en ansatt møte dere søndag morgen.

Tidlig overtakelse

Ofte er det mulig å bestille tidlig overtakelse av båten, for eksempel kl. 13-14:00. Leietakere som har bestilt dette blir prioritert - og det betyr også, at de som ikke har bestilt tidlig overtakelse, ikke kan forvente å få adgang til båten tidligere enn normalt. Hos de firmaene som ikke tilbyr tidlig overtakelse som et tilvalg, kan man evt. kontakte dem telefonisk (telefonnummer finnes på linken til: ”Om utgangshavn” på din ordrebekreftelse) på overtakelsesdagen rundt kl. 11:00 -11:30. På dette tidspunktet har de fått et overblikk over når båten kan forventes å være klar til overtakelse. Hverken Seatravel eller charterfirmaet kan si noe om muligheten for å overta båten tidligere før dette tidspunkt, da båten først skal leveres av de som har leid båten uken før.

Hvordan legger du til kai i Middelhavet?

I motsetning til i Norge legger du til med akterenden mot kai: du slipper ankeret i passende avstand til kaien og rygger inn. Andre steder trekker du en ankerline ut av vannet og fortøyer - også med akterenden til kai. Det krever litt øvelse, men når du har prøvd det et par ganger, er det ikke noe problem. Fortøy jolla så den ikke kommer i veien før denne manøveren. Hvis båten er udstyrt med baugpropell, så pass på at det løse ankertauet ikke kommer i baugpropellen. Stram inn eventuelt slepetauet til gummibåten, så tauet ikke kommer i propellen ved havnemanøvrering.

Se denne video om å legge til kai i Middelhavet - med og uten mooringline: Klikk her

Hvor mye er havneavgiftene i Middelhavet?

I Hellas er havneavgiftene svært lave – ofte maks €5 for en uke – men fasilitetene er begrensede. Du legger som regel til kai ved en taverna eller sammen med lokale fiskebåter, private yachter og mindre ferjer som trafikkerer mellom øyene.

I Kroatia finner du rundt 18 moderne ACI-marinaer med utmerkede fasiliteter og god service. Ofte kommer det en gummibåt ut for å hjelpe deg med kaiplass og fortøyning, og de tar seg av papirarbeidet med havnesjefen. Det er imidlertid ganske dyrt i disse marinaene. Hvis det er mange båter, eller du vil unngå høye havneavgifter, kan du velge å bruke en ankringsbøye utenfor kaien. Dette er et rimeligere, men ikke gratis, alternativ.

I andre deler av Middelhavet er havneavgiftene også høyere enn i Norge, men marinaene holder generelt en svært høy standard, med moderne fasiliteter. Unntaket er Hellas, hvor fasilitetene er enklere.

Reservasjon av havneplass i Middelhavet

Kroatia: I Kroatia kan det også være en fordel å reservere plass i en havn på forhånd. Dette kan bl.a gjøres på Porthop eller www.my-sea.com Her kan man også se prisnivået for havneleie.
Hellas: Førstemann til mølla.
Mallorca: Til de offentlige havnene (Ports IB). Ellers førstemann til mølla Italia: Her er det praksis at man kaller opp på vhf så snart man er innen for rekkevidde av havnekontoret og reserverer en plass.

Hvordan legger du til kai i Karibien?

I Karibien legger man alltid til ved en bøye. Du kan komme ganske nær kysten, men vær oppmerksom på koraller. Mange korallrev med sin fantastiske dyre- og fiskeliv har blitt ødelagt av sjøfolk med en slepende ankerkjede! Bruk bøye når det er mulig.

I Karibien er day-time bøyer nesten alltid gratis og en Night Time Mooring (Bøye) omtrent 35 dollar, og kan ikke reserveres på forhånd.

Sengetøy og håndklær

På charterbåter er sengetøy, håndklær og kjøkkenhåndklær inkludert i prisen eller en obligatorisk startpakke (husk å sjekke at det er nok til alle). Hos noen få selskap betales det separat for sengetøy og håndklær.

Sikkerhet om bord

Redningsvester er tilgjengelige ombord i båten, men vi anbefaler at du sjekker før seilingen om det finnes vester som passer for alle ombord. Hvis det er behov for andre størrelser, kan disse skaffes fra basepersonalet. For mindre barn anbefales det å ta med egne redningsvester. Vær oppmerksom på at redningsvestene kan være store og litt klossete, lik dem man finner på ferger (se bilde nedenfor). Denne typen redningsvest brukes fordi det er strenge retningslinjer og krav for redningsvester i utleiebåter. Lette svømmevester er ikke godkjent som redningsvester, men det er fritt fram å ta med egne svømmevester hvis ønskelig.

Ombord vil du finne detaljerte navigasjonsdiagrammer – sørg for at alle kartene dekker ønsket seilområde. Hver båt har minimum GPS, og de fleste er også utstyrt med kartplotter.

Det er som regel mye færre merking i de sørlige farvannene enn vi er vant til. Dette er ikke fordi de er slurvete, men fordi det ofte er mye enklere å seile her. Som regel kan du seile der det er vann, og baselederen pleier, av bitter erfaring, å være nøye med å peke ut skjær og øyer som du må være spesielt oppmerksom på for å unngå å treffe.

Når du seiler i Karibien, må du være oppmerksom på at IALA system B ofte brukes, der røde bøyer holdes på styrbord når du seiler inn mot land. Huskeregelen er: "Red Right Returning", som betyr at du holder den røde bøya til høyre når du returnerer til havnen.

Nattsseiling er IKKE tillatt i charterbåter. Dere må ligge i havn eller ha kastet anker før det blir mørkt.

Innkjøpsmuligheter

Basepersonalet kan vise dere nærmeste supermarked. De vet alt om hvor det er enklest å handle. Vi anbefaler at man fyller opp rikelig med provianter til turen. Båten står helt tom for provianter, så du må kjøpe noe fra alle hyller.

I Kroatia kan proviant bestilles via Jam Yachtsupply
I Grekenland kan proviant bestilles via Yachtness

Kjøp rikelig med vann og drikk ikke vannet i båtens kraner. Vår erfaring viser at  1 ½ liter / person / dag er passende.

Båtdepositum / Risikoforsikring

Det angitte depositumet deponeres med VISA, Euro- eller Mastercard, eller i kontanter. Husk å sørge for at kredittgrensen på kortet ditt er høy nok til å dekke depositumet. Flere kredittkort har en maksimal kredittgrense på mellom €2.000 og €3.000 av sikkerhetsgrunner. Denne grensen kan raskt bli nådd når du må blokkere depositumet for selvrisikoen på båten. Vi anbefaler å ta med flere kredittkort, og sjekke at du har tilstrekkelig midler før du reiser hjemmefra.

Beløpet refunderes etter skadefri tilbakelevering av båten i ryddig stand og til avtalt tid og sted. Det kan ta opptil tre til fire uker før blokeringen av sikkerhetsdepositumet oppheves på kredittkortet deres, på grunn av transaksjonstiden mellom båtutleier, kredittkortselskapet og banken deres.

Alternativt kan noen charterfirmaer tilby en ikke-refunderbar risikoforsikring. Båtens forsikring dekker ikke forsettlige skader eller uaktsomhet. Uansett hvilken forsikringstype du velger, dekker ikke forsikringen personene ombord, personlige eiendeler eller ansvar.

Før du reiser hjemmefra, kan du også bestille en ekstern charterforsikring fra Pantaenius forsikring. Denne forsikringen må bestilles online, og gir dekning i tilfelle uhell på ferien. Pantaenius tilbyr en forsikring som kun dekker selvrisiko, kalt "Bond Insurance Plus", som du finner nederst på siden. Vi kan ikke hjelpe deg med å tegne denne forsikringen, da det er en ekstern avtale. Når du er nede på basen, blokkerer du selvrisikoen på vanlig måte. Hvis uhellet skulle være ute, har du forsikringen fra Pantaenius som dekker eventuelle skader.

Denne forsikringen bestilles på denne linken: Pantaenius selvrisiko forsikring

Seiler du med skipper, må det fortsatt deponeres et depositum. Skipperen har ansvaret for båten og seilasen, og dersom han forårsaker skader, er dere ikke ansvarlige for dem.

Outlet 12V

Det er en 12V "sigarettplugg" på båtene for å lade kamera og mobiltelefon. Husk å ta med din egen adapterplugg. Det kan også være lurt å ta med en konverter 12V til 220V, slik at du alltid kan lade nettbrettet, kameraet, mobiltelefonen osv.

Kjølesystem

Vi anbefaler å legge en ispose i bunnen av kjøleboksen og å kjøre med motoren i et par timer hver dag for å lade batteriene. Husk å slå av boksen om natten. Tips: Plasser risten i bunnen av kjøleskapet for å unngå at maten blir våt.

Assistanse

Dersom det oppstår problemer under seilferien, får du et kontaktnummer til basen som du må bruke før du begynner å gjøre reparasjoner eller lignende. Basepersonalet er tilgjengelige for å hjelpe deg enten via telefon eller ved å komme til deg. Hvis du oppdager mangler ved båten, må du rapportere dette til basen umiddelbart. Det er viktig å ikke "spare" dette til tilbakelevering av båten, da ansatte ikke vil ha mulighet til å rette opp feilene, og eventuelle klager vil bli avvist med henvisning til at firmaet ikke har hatt anledning til å utbedre problemet.

Avfall

Det er rikelig med avfallsbeholdere tilgjengelig på kaien i alle havner. Tips: Avfall kan samles i svarte søppelsekker og oppbevares i ankerboksen.

Toalett, holdingtank og målere til tankene

Legg aldri papir i toalettet; samle det i stedet i en plastpose ved siden av toalettet. De fleste båter har en holdingtank, og denne kan være full når du overtar båten, så husk å åpne ventilen som noe av det første når du har forlatt havnen. Det er en dårlig start på ferien å begynne med et tilstoppet toalett.

Formelt sett gjelder reglene om tømming av septikktankene også i Middelhavet, men i praksis er det ofte vanskelig å komme langt nok vekk fra land for å overholde reglene. På mange båter er ventilen til septikktanken derfor blokkert i åpen posisjon. Dette gjøres fordi septikktanker og slanger i moderne båter ikke alltid er laget av 100 % luktfrie eller tette materialer, noe som kan føre til dårlig lukt på toalettene etter noen år. Denne prosessen forsinkes dersom septikktanken kontinuerlig er fylt opp. Det er derfor en bevisst handling fra charterselskapenes side å gjøre denne endringen på båtene.

Husk å tømme septikktanken før du returnerer båten.

Når en båt er 2–4 år gammel, kan det hende at målere for diesel, vann og holdingtank ikke lenger fungerer som de skal. Vær oppmerksom på at dieseltanken kan være tom selv om måleren viser at den er full. Bruk sunn fornuft og vær klar over at forskjellige tankmålere kan ha begrenset nøyaktighet.

Ryggetest

Det er vanlig å legge til kai med akterenden først i Middelhavet, noe som kan være uvant. Det er en god idé å gjennomføre en ryggetest som en av de første tingene etter at du har forlatt basen. Seil i 4–5 knop, sett båten i fri, og sjekk at den styrer rett. Hold roret og rygg tilbake med motoren. Det er svært sannsynlig at båten vil trekke til den ene siden. Vær oppmerksom på hvilken side båten naturlig trekker mot, og husk dette før du velger hvordan du vil legge til kai baklengs. Som med alle andre manøvrer er det en fordel at båten samarbeider med deg og ikke mot deg.

Gummibåt på slep

Dersom du sleper en båt, hold den nær hekken, spesielt i dårlig vær.

Skrog og takvinduer

I Norge seiler man aldri med åpne takvinduer. Når du kommer ned til varmere strøk, kan det være fristende å åpne vinduene for å få kjøligere luft inn i hytta, men vær oppmerksom på at sjøvann kan sive inn i båten.

Dusj på akterdekket

Hvis dusjen på akterdekket ikke fungerer, skyldes det vanligvis at slangen er vridd. Det finnes en luke i bakskottet der dusjen sitter, hvor slangen kan trekkes ut.

Anløp

Båtene har en landgangsplanke om bord for å gjøre landing og ombordstigning lettere. Tips: Senk badestigen før du fortøyer til kai; dette gjør det enklere å komme opp dersom du ved et uhell faller i vannet inne i havnen.

Oppankring

Sjekk hvilken retning de andre båtene har kastet sitt anker, og kast ditt slik at de ikke krysser hverandre. Når du skal lette ankeret, trekk det rett opp med vinsjen eller med hjelp fra motoren for å unngå å få med andres ankere. Hvis dette skjer ved et uhell, ta et tau med en slip knot rundt kjettingen på den andre ankerlinen og fest det i kryssholt før du slakker ditt eget anker for å komme deg fri. Tips: Fest en plastflaske og en kveilet line til ankerets øye, slik at du kan trekke det opp "baklengs" hvis det setter seg fast i steiner eller et annet anker.

Mooringsliner

Dersom det er solide mooringsliner tilgjengelig, bør du unngå å kaste ditt eget anker. Les mer i waterpilot-boken som finnes om bord.

Mooringsbøyer

Mange steder har det blitt lagt ut bøyer du kan fortøye til. Vær oppmerksom på at det sannsynligvis er et gebyr for dette. Tips: Når du velger å fortøye til en utlagt bøye, er det mye lettere å binde fortøyningen fast mens du sitter på badeplattformen. Deretter kan du bakke ned og feste fortøyningen i stævnen.

Generell informasjon om utsjekk og rengjøring

Dere må være klare til å forlate båten senest på avtalt tid, vanligvis rundt kl. 09:00 om morgenen. Basen har rett til å kreve et gebyr for hver time dere er forsinket. Båten må returneres i god stand og være ryddet. Sengetøy og avfall må fjernes og samles i sekker, selv om dere har betalt for sluttvask. Husk også å tømme kjøleskap og fryser.

Diesel

Båten overtas med full dieseltank og må returneres med fylte tanker, med mindre annet er avtalt.

Vann / Bad

Pass på å fylle vanntankene før dere forlater basen. Spar på vannet ved å unngå å ta oppvasken under rennende vann, for eksempel. Fyll diesel eller bensin på båten i god tid underveis, dersom det er mulig. Hvis vanntanken blir helt tom, vil pumpemotoren gå kontinuerlig og kan overopphetes. Slå av den elektriske vannpumpen hvis dette skjer. Det vil være varmt vann tilgjengelig når motoren har vært i drift i minst 30 minutter.

Viktig informasjon for flyvninger til USA

Dette gjelder også ved mellomlandinger i forbindelse med seilas i Karibien, Tahiti, Tonga osv.

Opplysningsplikt for reisende til USA/via USA:
Fra 12. januar 2009 gjelder skjerpede krav for reisende til USA under Visa Waiver-programmet. Senest 72 timer før avreise må det avgis en rekke opplysninger via nettsiden: https://esta.cbp.dhs.gov. Det er viktig å understreke at det er den reisendes ansvar å gi riktige opplysninger. Manglende eller feilaktig innsendte opplysninger kan få betydelige konsekvenser for den reisende. Seatravel påtar seg intet ansvar for korrekt innlevering av disse opplysningene, og kan ikke holdes ansvarlig for krav som måtte oppstå på grunn av manglende eller mangelfulle opplysninger. Spørsmål angående innlevering av opplysninger rettes til den amerikanske ambassaden i Norge.

Fra og med 31. oktober 2009 er alle passasjerer forpliktet til å gi følgende personopplysninger til sitt reisebyrå eller flyselskap for å kunne reise til eller via USA (registrering av APIS - Advanced Passenger Information System):

  • Navn som det fremgår av passet som benyttes ved innreise til USA.
  • Fødselsdato som den fremgår i passet.
  • Kjønn som det fremgår i passet.
  • Passnummer, utløpsdato og hvilket land som har utstedt passet.

Innsjekket bagasje:
Det er strenge sikkerhetsprosedyrer for bagasje ved innreise og mellomlanding i USA. Ved første ankomstflyplass i USA må man ofte selv ta bagasjen fra bagasjebåndet og deretter levere den til tollen for videre transport. Mange flyselskaper gir feilaktig informasjon ved innsjekking om at bagasjen er sjekket gjennom hele reisen, og at man først skal hente bagasjen ved slutt-destinasjonen.

Vi tilbyr prisgaranti og står klare til å hjelpe på tlf. (+47) 21 93 06 64