Personlig reisebeskrivelse fra Dubrovnik - Del 1

Finn Andersen som flere ganger har seilt med Seatravel i Kroatia, har vært så vennlig å skrive en beskrivelse av sin og vennenes opplevelser på deres tur i farvannet rundt Dubrovnik.

 

Vi er tre par fra Isefjorden som liker å seile, og de siste fire årene har vi vært på seilferie i den kroatsiske skjærgård med utgangspunkt i Split. I år valgte vi å fly til Dubrovnik for å oppleve et helt nytt farvann og nye spennende øyer. Vi finner båter gjennom Sea Travel på 43-47 fot. På denne turen hadde vi likevel en mindre Jeanneau Sun Odyssey 419 som viste seg å være litt for trang i lugarene etter vår smak.

 

Dubrovnik

Flyplassen ligger ca. 22 km sør for byen. Med samme avstand fra flyplassen ligger ACl marinaen som er plassert litt nord for byen. Det tar 25-30 minutter med taxi og koster ca. 70 EUR i en stor taxi til 6 personer. Vi ringte og bestilte en taxi gjennom vår båtutleier Euromarine, både til og fra. Si til sjåføren at han skal ta den fine turen langs med vannet og gjennom Dubrovnik. Her får dere en helt enestående utsikt ned til den berømte middelalderbyen.

Man kan ikke ankre eller komme til kai i den gamle middelalderhavnen, så vi valgte å besøke Dubrovnik til fots siste dagen(fredag).

 

ACL Marina Dubrovnik

Marinaen ligger i bunden av en lang og smal bukt nord for byen uten tilknytning til havnen. Det er en fin havn med utmerkede fasiliteter og et lite supermarked, kafé, restaurant og minibank.

Neste år åpner en ny stor havn i bukten nærmere byen, så kanskje båtutleierne velger å flytte seg dit.

Marinen har sin egen dieselkai og her var det lang kø ved hjemkomst! Vi fikk et tips og seilte til den nye marinens dieselkai hvor det bare var et par i kø, men det har kanskje endret seg til neste år.

 

Seilområdet

Seilområdet strekker seg fra Dubrovnik i sør til Korcula i nord. Mot vest er den avgrenset av øya Mjlet og mot øst av fastlandet og øyområdet Kolocep, Lopud og Sipan (her navngitt etter hovedbyene). Det er et relativt lite område, men fint til en ukes seilferie. Det legger opp til korte dagsturer (15-20 sjømil), lange lunsjstopp og mye bading.

Det blåser ofte med sørlige og østlige vinder. Med en frisk sørøstlig vind kan man nå Korcula på den første seildagen (40-45 sjømil)!

 

 

Turmål

Det er generelt ferre opplagte turmål her enn i Splitområdet og det er ingen hyggelige gamle havner med yrende liv, bortsett fra middelalderbyen Korcula på øya Korcula. Den er til gjengjeld veldig turistifisert, men helt klart verdt et besøk hvis man har tid i seileplanen. Vi valgte det vekk ettersom vi har besøkt byen på en av våre turer til Split. De mest populære turmål i området er Sipan på Sipan, Okulje, Prozurska, Pilace og Pomena på Mjlet og så øya Korculas hovedby med samme navn. Den helt store turistattraksjon i området er nasjonalparken på nordsiden av øya Mjlet med havnene Polace og Pomena.

 

Bøyer

De fleste turmålene er små fiskebyer med pensjonater eller små hoteller med små restauranter som primært er åpne i turistsesongen. Mange har bygget helt ned i havstokken med egen kai og frittliggende bøyer til å betjene seilturistene. Legger man til ved en kai eller bøye må man spise på restauranten, men det er ingen straff. Rent kulinarisk har det vært helt fantastisk til rimelige priser.

Det har vært veldig få frie bøyer (pass på å ikke ta en privat bøye) og ingen frie kaiplasser. På alle stedene var det likevel god plass til å ligge for eget anker og ta gummibåten i land. På restaurantkaien er det fri adgang til vann og strøm, og av den grunn er det kanskje nødvendig med et restaurantbesøk i løpet av turen. Stedene er veldig sjarmerende og fredfylte, koselige og hyggelige. Hvis man heller vil ligge med eget anker er det mange muligheter, men beskyttede bukter og småøyer er letter å finne i Splitområdet. I vår båt lå det en kartbok med detaljer over små havner og telefonnummer på restaurantene. Hvis man forventer å komme til havnen sent på dagen, og gjerne vil sikre seg kaiplass, kan det være lurt å ringe i forvegen og bestille plass!

 

Innkjøp

Vi fant ikke minibank på noen av våre stopp, så husk å ta med Kuna eller Euro ettersom ikke alle lokale tar kortbetaling. Husk også at det ikke er innkjøpsmuligheter alle steder. Vi fant et minimarked i Sipan, Okulje og Polace.

 

Prisnivået på havnen var litt høyere enn på de store supermarkedene i byen, som igjen var litt dyrere enn de mindre markedene på øyene. I forhold til Norge er nivået i Kroatia litt billigere, og øl er veldig billig. Ingen av stedene vi besøkte hadde blandevann til vår daglige Gin&Tonic. Vi endte derfor med å kjøpe blandevann på en restaurant til 20 Kuna for en liten flaske.

 

Seileplan

Lørdag: København – Dubrovnik

Vi kom frem til marinen ved 15:30 tiden, men fikk først utlevert båten fra Euromarine kl.18! Mens vi ventet gikk tiden i supermarkedet hvor vi kunne få tak i alt, men det var bare et lite utvalg av ferskt kjøtt. Det eneste som vi pleier å ta med hjemmefra er grovbrød, lakris og Nescafe.

 

Før man er klar til å seile går det fort en time, og det er derfor begrenset hvor langt man kan nå den første dagen. En mulighet er å ankre opp i bukten Kolep på den første av de store øyene, ca.5-6 sjømil fra marinen. Den lokale guiden frarådet oss å seile ut, ettersom det var meldt dårlig vær lørdag kveld. Vi koste oss i havenen og gjorde oss klare til rask utseiling neste dag.

 

Søndag: Dubrovnik – Sipan

Det var et fint seilas med sørøstlig vind i 6-7 m/s. Vi rundet nordspissen av øya og seilte i stri motvind sør i Sipanbukten, til byen i bunden av bukten.

De 7-8 plassene som fantes ved restaurantkaia var alle opptatt, så vi landet på en restaurantbøye. 5-6 båter lå forankret, men flere måtte prøve gjentatte ganger før ankeret tok fatt i den friske vinden. Eieren av restauranten seilte ut med bordbestilling og tilbød seg å bringe oss fram og tilbake.

 

Det var en liten hyggelig by med restauranter, hotell, pensjonat og en liten kunst/souvernirbutikk. Det gikk en rutebåt til fastlandet og på kvelden kom seks små cruisebåter som la til utenpå hverandre ved en liten ferjekai. Da var det som om den lille byen våknet til live.

 

Mandag: Sipan – Polace

Vi fikk en frisk vind ut av bukten og ute på det åpne hav var det 10-12 m/s over mot øya Mjlet med høye dønninger fra nattens vær. Utenfor Genua derimot var det fint og uproblematisk å seile, og litt tau i det store seilet. Vi stakk tvers over og kom fort i le for bølgene nordpå langs kysten av Mjlet.

 

Polace er en fin liten by i bunden av en beskyttet bukt med en stripe av restauranter med egne kaier. Det er samlet plass til 30-40 båter og det ligger mange båter ankret opp i bukten. Det er en rutebåt og ganske få cruisebåter, men som til gjengjeld finnes mange av i nabobyen Pomena. Der kommer det mange dagsturister med båter fra Korcula. På ettermiddagen er det nokså god plass, men senere er det nesten fylt opp.

 

Vi la til ved en restaurant midt i området med veldig hyggelige mennesker og god mat. Den lokale spesialiteten i området er retter tilberedt under en metallklokke som er dekket med hjemmelaget trekull. Det brer seg en livlig røyklukt og røykskyer i bukten når restaurantene i løpet av ettermiddagen brenner tre til kullet. Disse lokale rettene må bestilles minimum tre timer i forveien.

 

Tirsdag: Polace

Alle leier ut sykler inkludert vår restaurant hvor vi fikk en ganske god rabatt. Sykkelleie for en hel dag kostet oss 60 Kuna. Det er bare et par km til nasjonalparken, men for å komme dit må man over en lav fjellkam, noe som gjør at man må trille sykkelen et stykke av vegen. Man kan kjøpe adgang til nasjonalparken (115 Kuna) rett utenfor byen og billetten inkluderer også en båttur på den store sjøen.

 

Hovedattraksjonen er et nydelig naturområde med to store saltvannsinnsjøer. I den store sjøen ligger et populært kloster og et par restauranter hvor turistbåtene frakter turistene hele tiden. Husk badetøy.

 

Det finnes fine sykkel- og gåturer rundt sjøene (10-12 km). Ta en avstikker sør for den store sjøen for å komme ned til åpningen mot havet. Det er et imponerende syn og her kan man slukke tørsten ved en liten idyllisk restaurant i nærheten.

 

Vi dro i 10-tiden og var først tilbake ved 16-tiden etter en fantastisk opplevelse.

 

Onsdag: Polace – Pomena – Okulje

På veg mot Okulje tok vi en avstikker nordpå til Pomena for å se området og byen. Vi snudde inne i bukten og kjørte videre.

 

Okulje ligger inne i en liten bukt med en smal innseiling som man først oppdager når man kommer ganske nære. Det er et koselig lite sted og god plass med 3-4 restauranter. Her merker man at det ikke kommer så mange turister fordi stedet  er under oppbygging, og det med god grunn ettersom stedet har et kjempepotensiale.

 

Her møtte vi en turguide fra Dubrovnik som anbefalte oss å seile til Kobas og det angrer vi ikke på!

 

Torsdag: Okulje – Kobas

Kobas ligger tvers over havet mot fastlandet i den lange bukt inn til Ston. Man skal bare en kort avstikker sør forbi øya Olipa for å komme inn i bukten.

 

Halvveis inne i bukten til babord side ligger en liten nydelig bukt med tre små restauranter og privatboliger. Man kan bare komme til med båt eller med bil langs smale fjellveier.

 

Som anbefalt la vi til hos «Nico» på en hjemmelaget bro med innhalerbøyer og restauranten lå inne i vannkanten med egen vingård og olivenlund. Her fikk vi turens beste måltid; forrett med østers, innbakte muslinger og et kjempestort fat med blåmuslinger etterfulgt av friske dorader og havbraser (de rensket fiskene i vannkanten), salat med deres populære olivenolje, friskbakt brød fra stenovnen skylt ned med hvitvin i store mengder fra egen vingård. Med ca. 47 EUR per nese, inkludert drikke til maten, må man si er billig for et så flott festmåltid. Husk også å gå opp bakken bak restauranten og nyt utsikten ut over havet mot Mjlet.

 

Fredag: Kobas – Kolocep – Dubrovnik

Vi hadde en ordentlig avslappende tur tilbake mot Dubrovnik med lunsjstopp i bukten ved Kolocep.

 

Vi ville gjerne få med et turistbesøk i Dubrovnik om kvelden, så på ettermiddagen tanket vi opp ved den nye marinen og seilte tilbake til utgangshavenen og forbi den lange dieselkøen. Vi sjekket inn båten, fant frem det siste vi hadde av rene klær og tok bussen inn til middelalderbyen. Tross mange turister var det verdt et besøk, ikke minst for et par Game of Thrones fans fra besetningen.

 

Lørdag: Dubrovnik – København

Så vendte vi nesen hjemover etter enda en fantastisk seiltur i den Kroatsiske skjærgård. Vi kommer tilbake.

 

Alternativ rute:

På en god og lang seildag kan man nå Korcula på en søndag. Utforsk byen på kvelden og mandag formiddag, og seil tilbake til Mjlet og byen Polace. Sov over til tirsdag i Polace og besøk nasjonalparken. Onsdag en kort tur til Okulje, torsdag til Kobas og fredag tilbake til Dubrovnik.

 

Neste år seiler vi ut fra Split enda en gang, men denne gang i en Bavaria 46.

God vind!

Kroatia

Kroatia

Lei seilbåt eller katamaran og opplev vakre Kroatia på en seilferie Mer enn 1200 vakre øyer skyter opp av Adriaterhavet utenfor Kroatias dalmatiske kyst – og gjør området til et av de mest fantastiske for ferieseilas i hele Europa. Kroatias intrikate kystlinje og dens øyer ble skapt av en dramatisk stigning i havnivået for 13 000 år siden. Området er rikt på fascinerende natur, beskyttede bukter og henrivende ankerplasser.Du kan leie seilbåt eller katamaran med eller uten lokalkjent mannskap (skipper & hostess) og dra på seilferie i tre forskjellige områder i Kroatia: Nordlige Pula (Zadar & Sibenik), Split i det sentrale Kroatia og Dubrovnik mot sør. Alle ligger ut mot Adriaterhavet.I sentrale Dalmatia finner du Split - byen er et fremragende utgangpunkt for en seilferie ut i områdets berømte skjærgård med øyer som Hvar, Brac og Vis. Den romerske keiseren Diocletian bygde et palass her fordi øyene i dette området er beskyttet av det asurblå havet på den ene siden og av høye, majestetiske fjell på landsiden.Dubrovnik i Dalmatias sørligste region er en gammel festningsby og kalles Adriaterhavets Perle. Den engelske forfatteren George Bernard Shaw sag engang: "De som søker paradis på jord, bør komme til Dubrovnik og finne det". Byens klima er typisk for Middelhavsområdet med varme, tørre somre og kjølige, våte vintre. Besøkende seilere kan finne lunder av sitron-, appelsin- og mandarintrær ved siden av palmer og agaver, og du kan dessuten tusle gjennom renessanseparker, blomsterhager og steinplasser fra middelalderen. Farvannet rundt øyen omfatter et vell av øyer, blant annet Korcula, der den berømte oppdagelsesreisende Marco Polo sies å være født.Zadar i den nordlige delen av Dalmatia er en historisk betydningsfull region med stor naturrikdom og vakre landskap. De levende fargene er oftest det de besøkende først legger merke til. Det fargestrålende, blå havet står i kontrast til den dype, grønne fargen av pinjetrær og olivenlunder som strekker seg helt ned til kysten. Zadar er 3000 år gammel og er spesielt kjent for sine romanske kirker. Her i byen finner du den minste katedralen i verden. Kirken sies å måle bare 36 skritt på tvers. Hva kreves av seilbevis for å leie båt i Kroatia? Kroatia er det landet i verden som har de strengeste kravene til hvilke seilsertifikater man skal ha for å leie båt. Du skal som minimum ha Båtførerbevis og et SRC/VHF-sertifikat (radio-sertifikat) for å kunne leie en seilbåt i Kroatia. Hvis du ikke har et SRC/VHF-sertifikat, har vi hos enkelte partnere mulighet for å skaffe deg en dispensasjon fra dette krav, men du får et langt større utvalg av seilbåter til bedre priser hvis du har et VHF-sertifikat. Les mer om de forskjellige områdene i menyen til venstreKroatia byr dessuten på mulighet for spennende flåteseilas - spør om mer info.
Read more
Vi tilbyr prisgaranti og står klare til å hjelpe på tlf. (+47) 21 93 06 64